Образовательный портал

Электронный журнал Экстернат.РФ, cоциальная сеть для учителей, путеводитель по образовательным учреждениям, новости образования

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Звезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активна
 

Ролевая игра как средство развития
коммуникативных умений учащихся

Новикова Александра Витальевна 
Аннотация. Необходимость коммуникативной направленности в обучении иностранным языкам закреплена Государственным стандартом и подтверждается неизменно развивающимися межкультурными связями, а также опытом преподавания иностранных языков.
Вовлечение учащихся в устную коммуникацию может быть успешно осуществлено в процессе игровой деятельности. Практика показывает, что использование игры помогает осуществлять целенаправленное формирование и развитие коммуникативной компетенции у учащихся, и, следовательно, способно ориентировать на достижение практического результата в овладении языком, а также на образование, воспитание и развитие личности школьника. 
Как показывает опыт атмосфера увлеченности, чувство равенства, ощущение возможности справиться с заданием – все это помогает преодолевать стеснительность и благотворно сказывается на результатах обучения.
Одним из действенных путей повышения качества и эффективности обучения является ролевая игра. Ролевая игра является в высшей степени мотивирующей, поскольку содержит элемент игры и непредсказуемость развязки. Кроме того, учащиеся видят возможность применения ситуации, разыгрываемой в ролевой игре, в реальной жизни. В процессе игры развивается логическое мышление, способность к поиску ответов на вопросы, речь, речевой этикет, умение общаться друг с другом.
Ключевые слова: ролевая игра, коммуникативные умения, мотивация, творчество.
 
ROLE-PLAY as means of IMPROVING COMMUNICate skills of pupils
Abstract. The need for communicative orientation in teaching of foreign languages ​​is fixed by the State standard and confirmed consistently developing intercultural and foreign language teaching experience.
Involvement of students in oral communication can be successfully realized in the process of game activity. Practice shows that the use of games helps to carry out purposeful formation and development of the communicative competence of students, and therefore able to be focused on achieving practical results in the mastery of the language, as well as to education, upbringing and development of the individual student.
As the experience of the atmosphere of passion, a sense of equality and a sense of possibility to deal with the task - all this helps to overcome shyness and has a beneficial effect on learning results.
One of the most effective ways to improve the quality and effectiveness of training is role-play. Role-play is highly motivating, because it contains an element of the game, and the unpredictability of result. Therefore, pupils can see the possibility of the situation played out in the role-play in real life. During the game process develops logical thinking, the ability to search the answers to the questions, speech, speech etiquette, ability to communicate with each other.
Keywords: role-play, communicate skills, motivation, creativity.

На своих уроках я часто использую ролевые игры, особенно в качестве контроля усвоения пройденной темы. Практика убеждает в том, что использование игр на уроках английского языка способствует повышению мотивации к изучению предмета, развитию социальной компетентности.
Представленный ниже урок английского языка в 4 классе включает в себя элемент ролевой игры в качестве контроля пройденного на уроке материала.
Тема урока: Ты хочешь быть знаменитым? Совершенствование речевых навыков: монологическая и диалогическая формы общения.
Цели урока:
- социокультурный аспект: знакомство с британской писательницей Дж. Ролинг (J. К. Rowling), юными британскими актерами Дэниелом Рэдклифом (Daniel Radcliffe), Рупертом Гринтом (Rupert Grint), Эммой Уотсон (Emma Watson), сыгравшими главные роли в фильмах о Гарри Поттере, талантливыми детьми из России, Белоруссии и Великобритании;
- развивающий аспект: развитие внимания, слуховой и зрительной памяти; развитие догадки по аналогии с родным языком и по контексту, способности к логическому изложению; развитие способности к решению речемыслительных задач: перефразирование, соотнесение, объяснение, драматизация, формулирование выводов; развитие таких качеств ума, как логичность, любознательность, самостоятельность; развитие воображения, творческих способностей;
- воспитательный аспект: воспитание любознательности, познавательных потребностей, желания расширять кругозор, формирование положительного отношения к чужой культуре, развитие умения представлять свою культуру, воспитание потребности в приобщении к мировой культуре (через чтение, кино);
- учебный аспект: совершенствование речевых навыков и развитие речевого умения (монологическая и диалогическая формы общения).
Речевой материал: продуктивный: лексический и грамматический материал предыдущих циклов.
Речевые функции: asking for and giving information, expressing likes, asking about likes, comparing.
Необходимое оборудование и материалы: УМК В.П. Кузовлева «Английский язык. 4 класс”, компьютер, проектор, раздаточный материал, презентация.
Тип урока: комбинированный

Ход урока:

1. Организационный момент. Создания эмоционального настроя.
- Good afternoon, dear students! What is about your mood? Let`s smile to each other one by one and say «I am glad to see you!»
- Take your seats, please. Our today's lesson is unusual because we have guests. Let`s say «Hello!» to them.
2. Постановка цели и задач урока.
- Let's look at the screen and look at three photos. Who are they?
- Right, they are the actors of the film «Harry Potter». Can we say that they are very famous people? Yes, they are real «stars». And what is about you? Do you want to be a «star»?
- How do you think, what the topic of our lesson is?
- Right you are! The topic of our lesson is "Do you want to be famous?" Every country is famous for its people and England in not an exception. Many outstanding persons were born, lived and worked there.
- Today we will learn some information about actors who played in the film, based on the books of J.K. Rowling.
- What aims for this lesson are the main for you? The main aim of our lesson is to know more about them and answer the question "Do we want to be famous like them or not?"
- Look at the card#1 and tell me please what we will learn to this lesson
What we will learn to:
- to tell about actors of the film “Harry Potter”;
- to read and listen texts about these actors;
- to ask for and give information;
- to  express own likes and ask other students about them;
- to do some tasks;
- to work in pairs.
- Also, you can see the special cards in your lists. It is the mark’s card. Here you and your partners can put down the mark for your work at our lesson. It will help us to see at the end of the lesson how active you were during the lesson.
3. Фонетическая зарядка.
- But, first of all, let’s train our tongues a little bit.
[ɒ] – from, Oxford, dogs, get lost, rock and pop music, Ron
[e] – pet, tennis, Herefordshire
] – actor, actress, Harry Potter, Dad
[eɪ] – famous, bakery, station, playing tricks
[aɪ] – five, ride a bicycle, highway
[ɳ] - acting, singing, playing hockey, writing stories, going shopping, going out
4. Речевая разминка (игра «Согласен, не согласен»).
- Let’s play the game «Agree or disagree». I will tell you the statement about yourself, and your task is to answer «I agree» or «I disagree». You can see the scheme of the answer on screen.
- I agree that...
- I disagree, that...
5. Работа в группах.
_________ was born on the _________.
_________ is from _________.
His family consists of _________.
_________ has got _________.
_________ is good at _________.
_________ likes _________.
_________ is famous for his role of _________ in 5 Harry Potter films.
The table for pair work
- So, it`s high time to start our work with the book. Open it at page 57 and look at the exercise 1. Here you can see a table with information about Daniel Radcliffe and Rupert Grint. Let`s learn some new information about them. We will work in 2 groups. Each of group will prepare a small project about one of the actors. First group will make a report about D. Radcliffe, and other group will make it about R. Grint. Use the schemes on your tables and screen.
- So, we can put your first mark in our mark`s list. Members of your group will do it.
6. Совершенствование лексических навыков аудирования.
- So, the third actress in this beautiful trio is Emma Watson. She is the favourite actress of Liza, the heroine of our Unit. Do you know something about her? Let’s find out some information about this young lady. Your task is to listen to this text twice and then we will do some tests. You can use clear sheets of paper on your tables.
Текст для аудирования:
— Emma Watson was born on 15 April 1990.
— She is from Oxford.
— She lives with her mother and younger brother Alex. He is 13.
— She’s got two pet cats: Bubbles and Domino.
— Emma is great at acting, singing, playing hockey and tennis. She is good at learning languages, too. She can speak French, Italian and German.
— Emma is not the smartest girl in the class. She likes reading, but she likes sport more than books. She likes music, going shopping and going out with her friends. Emma is famous because she played the role of Hermione in Harry Potter films.
Задания к аудированию (в тестовой форме):
1. Choose the right variant:
1) Emma Watson was born on…
a) 15 April 1990   b) 15 April 1995   c) 25 November 1990
2) She is from …
a) London   b) New York   c) Oxford
3) Her younger brother Alex is … (age)
a) 23   b) 13  c) 44
4) She can speak…
a) Russian, English and German  b) French, Russian and Japanese   c) French, Italian and German
5) Emma is famous because she played the role of… in Harry Potter films.
a) Hermione   b) Harry Potter   c) Ron Wesley
2. Put the sentences in right order:
— She is from Oxford.
— Emma is great at acting, singing, playing hockey and tennis. She is good at learning languages, too. She can speak French, Italian and German.
— Emma is not the smartest girl in the class. She likes reading, but she likes sport more than books. She likes music, going shopping and going out with her friends. Emma is famous because she played the role of Hermione in Harry Potter films.
— Emma Watson was born on 15 April 1990.
— She lives with her mother and younger brother Alex. He is 13.
— She’s got two pet cats: Bubbles and Domino.
- Look at screen. Here you can see the right answers. And now change your work with your partner and find out how good you were in understanding of the text.
Ключи:
1. The right variants:
1) Emma Watson was born on…
a) 15 April 1990  
2) She is from …
c) Oxford
3) Her younger brother Alex is … (age)
b) 13 
4) She can speak…
c) French, Italian and German
5) Emma is famous because she played the role of… in Harry Potter films.
a) Hermione  
2. The right order of the sentences:
— Emma Watson was born on 15 April 1990.
— She is from Oxford.
— She lives with her mother and younger brother Alex. He is 13.
— She’s got two pet cats: Bubbles and Domino.
— Emma is great at acting, singing, playing hockey and tennis. She is good at learning languages, too. She can speak French, Italian and German.
— Emma is not the smartest girl in the class. She likes reading, but she likes sport more than books. She likes music, going shopping and going out with her friends. Emma is famous because she played the role of Hermione in Harry Potter films.
- Please, put down the mark for Listening in the card of your partner.
7. Развитие грамматических навыков.
- Do you remember the rule about degrees of comparison of adjectives? Look at the screen. Here we have the table which can help you to remember the rule.
  Положительная Сравнительная Превосходная
Большинство «коротких» прилагательных old older the oldest
«Длинные» прилагательные beautiful more beautiful the most beautiful
Исключения good
bad
better
worse
the best
the worst
 
The table «Degrees of Comparison of adjectives»
- And now let`s find out how you understand the information about these actors. Look at the exercise 4). Our task is to make sentences using the adjectives in the correct form. Then we will determine are these statements true or false?
- Look at screen. Here you can see the right answers.
- Please, put down the mark for your work in the cards.
8. Физкультминутка. Смена вида деятельности учащихся для релаксации.
9. Ролевая игра «Интервью».
- So, dear children, it is high time to give you a chance to feel yourself like a famous talented person. I will choose one student and he will be our today’s «star» from England. He or she will give an interview about his or her different talents. Who will be a «star»? OK. And all of you will be correspondent from different magazines. You will ask questions. So, let’s start our role-play.
- Please, put down the mark for your work in the cards.
10. Рефлексия.
- Now, tell me please what you can do after this lesson.
Now I can:
- tell about actors of the film “Harry Potter”;
- compare;
- read the texts about these actors;
- ask for and giving information;
- do tasks;
- ask the questions;
- answer the questions;
- make dialogs;
- work in pairs.
- Thank you for your work. I want to know your impressions about the lesson.
It’s very important for me. Fill in the form, please.
  • На уроке я работал активно \ пассивно.
  • Своей работой на уроке я доволен \ не доволен.
  •  показался мне коротким \ длинным.
  • Материал урока мне был понятен \ не понятен, полезен \ бесполезен.
11. Домашнее задание. Выставление оценок.
- Your home task will be ….. Your marks are...
- I can say that you were really active during the lesson. I have a gift for you. Please, open the envelopes at your tables. It is a little star. You are my little stars, and I hope you will be famous in the future!
(Учитель раздает конверты с кулонами в виде звезды).
Игра – главная сфера общения учащихся. Применение игр оказывает положительное влияние на развитие коммуникативных способностей учащихся, овладение иноязычным общением в единстве всех его функций. У учащихся развиваются компенсаторные умения, они учатся действовать в коллективе, находить подходы к другим людям. Игровые приемы значительно облегчают учебный процесс и помогают усвоить тему урока, развивают навыки всех видов РД. Выполняя правила игры, учащиеся овладевают элементарными учебными действиями.
Игра посильна даже слабым ученикам. Незаметно они усваивают языковой материал, у них возникает чувство удовлетворения и уверенности. Таким образом, игры позволяют получать удовольствие от увлекательного процесса познания, погружая детей в мир живого английского языка.
 
Список литературы:
1. Английский язык. Книга для учителя.4 класс: учеб.пособие для общеобразоват. организаций / [В.П.Кузовлев, Э.Ш. Перегудова, О.В.Стрельникова, О.В.Дуванова].- 2-е изд.- М.:Просвещение, 2016. – 176с.
2. Английский язык. 4 класс. Учеб. для общеобразоват. учреждений с прил. на электрон. носителе. В 2ч. Ч.1/ [В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа, И.П.Костина, О.В.Дуванова]. - М.:Просвещение, 2013. – 106с.
3. http://imalbum.aufeminin.com/album/D20060430/185413_Z88RJ8HID5ZDIR7VO5NXPQX8NLOIQY_sfhjkl_H211455_L.jpg

You have no rights to post comments

 

Экспресс-курс "ОСНОВЫ ХИМИИ"

chemistry8

Для обучающихся 8 классов, педагогов, репетиторов. Подробнее...

 

Авторизация

Перевод сайта


СВИДЕТЕЛЬСТВО
о регистрации СМИ

Федеральной службы
по надзору в сфере связи,
информационных технологий
и массовых коммуникаций
(Роскомнадзор)
Эл. № ФС 77-44758
от 25 апреля 2011 г.


 

Учредитель и издатель:
АНОО «Центр дополнительного
профессионального
образования «АНЭКС»

Адрес:
191119, Санкт-Петербург, ул. Звенигородская, д. 28 лит. А

Главный редактор:
Ольга Дмитриевна Владимирская, к.п.н.,
директор АНОО «Центр ДПО «АНЭКС»