Обучение сторителлингу на базе учебника Spotlight 4, сказка "The hare and the tortoise"
Мы изучаем язык, чтобы научиться выражать на нем свои мысли. Одним из способов практического применения английского языка в школе может стать сторителлинг - создание собственной истории. Здесь применяются такие навыки, как формирование сюжета, подбор лексики из имеющегося словарного запаса, подбор грамматических конструкций, соответствующих повествованию. Кроме того, практика сторителлинга формирует навыки письменной речи, которые пригодятся не только в иностранном, но и в родном языке. Специфика волшебных сказок также позволяет добавить и культурологический аспект. Сказки-примеры не обязательно должны быть российскими или английскими, можно мыслить шире и познакомить детей с сюжетами из Шотландии, Ирландии, Америки и других англоговорящих стран.
Сторителлинг хорошо подходит в качестве метода изучения простого прошедшего времени, в том числе неправильных глаголов. Одним из возможных заданий может быть составление истории с использованием определенных глаголов в Past Simple, которые зададут направление творческому поиску.
Такие глаголы как say, do, see, meet, make, have, be, стоящие в первых рядах изучения неправильных глаголов по Spotlight, способны создать интересную историю. Изученные ранее слова настроения, такие как surprised, scared, angry здесь тоже могут применяться для описания героев и действий.
В приведенной ниже методической разработке предлагается пример урока сторителлинга на английском языке.
Teacher:
- Hello, children! Today we will learn how to tell stories and fairy tales. Do you like fairy tales?
(Children answer)
- Ok, great! By the end of this lesson you will be able to write your own fairy tale or a moral story. Now, tell me, please, what's nessesary for the story? what do we need for creating really good fairy tale?
(Children answer - a hero. If they don't, help them to find the answer and write it on the classboard)
1. A hero.
2. An enemy, or an opponent (actually, it's optional. It may be just the next point)
3. Problem to solve, or a hard situation to go through.
4. Solvation of the problem
5. End of the story
6. Final conclusion (for moral stories)
Now, tell me, please, what's your favorite tale or book?
(Children answer. Teacher choose one of the answers and uses it as an example)
Let's speak about Harry Potter. Who is the main hero? (kids answer).
Who is the enemy? (answer)
What is the problem? (answer)
What's the solvation? (answer)
What's the final conclusion? (answer)
Well done, and now open your student books and read the story about the Hare and the Tortoise.
Children read the story)
You've got worksheets on your desks. Now, please, answer the questions you've got in your worksheets and write them down. Then change your papers.
(Children do)
The worksheet:
Main hero______________________________________________
Teacher turnes on the screen and shows the filled in worksheet.
It's one of the answeres. You may choose different conclusions. Check, please, the answeres in your worksheets.
(Children do)
Now, find and write down all the verbs in past tense. You may need it for the next task.
(children do)
Teacher shows the verbs on the screen.
Now, It's time for you to create your own story. Look at your worksheets again and find a letter in the courner. The A group works here, and the B group works here. Choose your characters. You may use the list from your worksheet, or you can find your own. I need one sentence from every person in the group. Use the Hare and the Tortoise story as an example. If you need more words, ask me, I'm here to help.
(Children work for 10 minutes, then they present their tales)
Ok, great! It was brilliant work. And your hometask is to write your own fairy tale. Have you got any questions? The lesson is over.
СВИДЕТЕЛЬСТВО
о регистрации СМИ
Федеральной службы
по надзору в сфере связи,
информационных технологий
и массовых коммуникаций
(Роскомнадзор) Эл. № ФС 77-44758
от 25 апреля 2011 г.