РОЛЬ ДИКТАНТА В ОБУЧЕНИИ ПИСЬМУ
И НЕ ТОЛЬКО…..
Баданова Галина Николаевна
учитель английского языка СПГАХЛ им.Б.В.Иогансона
Одним из эффективных приемов контроля знаний всех учащихся класса одновременно является проведение диктанта. Известны несколько организационных форм проведения диктантов:
Зрительный диктант:
Тема: “Home, sweet home”
Учебник : Английский 6. Кузовлева В.П. и др. Раздел 7.
Учитель заранее пишет на доске текст. Учащиеся внимательно читают его, стараясь запомнить:
In summer we lived in a caravan. Living there had advantages and disadvantages. We lived in a quiet area, not far from the school and shops.
But there was only one room and a place where to cook.
Учитель закрывает текст, учащиеся воспроизводят его в тетрадях.
Учитель открывает текст на доске, учащиеся проверяют свои работы (самопроверка, взаимопроверка в парах).
Слуховойдиктант
1 вариант.
T.: Try to do some sums. Write only the result in words in English.
Учитель диктует примеры, а ученики записывают только результат на английском:
1 + 4 = 5 + 1 =
6 + 2 = 7 + 3 =
1 + 1 = 5 + 3 =
2 вариант
T.: I shall dictate you a short text. Your task is to listen attentively and write down only numbers.
I dictate for the first time. Just listen and try to understand the text.
Two friends went to the sea. They saw three birds, twelve boats and eight men. One man was speaking with five children. Six women were buying fish. Every woman had seven beautiful flowers on their hat. The friends bought ten fishes and nine flowers too.
T.; Now I dictate once again, and you write down the numbers.
Учитель читает медленно по предложению.
T.: I shall read once again, listen and correct the mistakes, if there are any/
Среди организационных форм проведения диктантов можно использовать фронтальную (диктует учитель или используется звукозапись для воспроизведения текста диктанта), групповая (класс делится на несколько групп и ученики с хорошим уровнем языковой подготовки диктуют текст); парная (ученики диктуют друг другу.
Содержание диктанта, как правило, составляют отдельные слова (лексический диктант) или связный текст. Можно проводить диктанты, которые включают связный текст и последующие задания по его содержанию, например: придумать название для текста диктанта; ответить на вопросы по содержанию текста; описать случай из своей жизни и т.д.
Этот перечень вариантов заданий может с успехом продолжить каждый учитель.
Данный вид диктанта является, на мой взгляд, наиболее продуктивным, поскольку позволяет не только проверить уровень владения орфографическими навыками, но и способствует совершенствованию умений восприятия иноязычной речи на слух, развитию умений излагать мысли в письменной форме.
Примерыдиктантовсзаданиями:
Text 1.
On 1 June, 1992 a French burglar broke into a house in Paris. He went into the living room and stole two pictures. Then he went into the kitchen. He opened the fridge and saw some cheese.He was hungry, so he ate all the cheese. Next he saw two bottles of champagne.He was very thirsty, so he drank both bottles of champagne. Then he felt sleepy. He went upstairs for a rest, but he was tired and he fell asleep. When he woke up the next morning, there were four policemen around the bed.
1. Name the text.
2. Answer the following questions:
- What is your attitude to the burglar?
- How many pictures did he steal?
- Why did he go upstairs?
- How many policemen were there around his bed next morning?
-
Text 2.
A record on wheels
Many students from Asian countries go to Australia to study English. They also try to travel around and see as much as they can of the country. Few people, however, manage to travel the way one Japanese student did. He crossed Australia from west to east on roller skates. The journey took six months and ended in Sidney.
1. Name as many ways as possible of traveling across a continent like Australia.
2. What sort of problems might a rollerskater face during such a long journey? List them.
3. Some people go to trouble to set or break records. Do you?