Технологическая карта урока английского языка
Личное письмо в формате ЕГЭ
Сивцева Оксана Викторовна
Предмет: английский языкКласс: 11 класс
Место и роль урока в изучаемой теме: доп. занятие/ урок - подготовка к ЕГЭ
Технологическая карта урока
Тема | Личное письмо в формате ЕГЭ | ||||
Цели | Научить обучающихся, выпускников 11 класса писать письмо личного характера | ||||
Планируемый результат | Письмо в формате ЕГЭ | ||||
Основные понятия | Неформальный стиль, правила оформления | ||||
Ресурсы: - основные - дополнительные |
Письма детей, написанные на предыдущих занятиях (на пробном ЕГЭ) Презентация учителя «Как написать письмо в формате ЕГЭ » |
||||
Организация пространства | Класс (группа) поделены на подгруппы по 4 человека | ||||
Технология проведения | Деятельность учеников |
Деятельность учителя |
Задания для учащихся, выполнение которых приведёт к достижению запланированных результатов | ||
Формулирование темы урока, постановка цели Manage Mat |
Презентация учителя «Как написать письмо в формате ЕГЭ » (по методике Печа-куча) | |
|||
Изучение нового материала Continuous Pound Robin (учащиеся переходят от одного стола к другому по команде учителя, проверив таким образом несколько писем) |
Проверка по алгоритму: 1)написание адреса, 2)обращение 3) структура письма (абзацы) 4) ответы на вопросы 5) вопросы по заданию письма 6) завершающие фразы 7) орфография 8) слова-связки |
На экране документ Word: структура письма в формате ЕГЭ | Учитель раздаёт письма, написанные с ошибками |
||
Закрепление нового материала Контролирующее задание |
Новое письмо |
|
На экране задание: написать письмо в формате ЕГЭ (или раздать каждому участнику) |
||
Рефлексия учебной деятельности на уроке Оценочное окно |
Time Round Robin – в течении определённого времени ученик проговаривает чему он научился. | ||||
Приложение 1. План урока
Teacher/ Sivtseva O.V. учитель (Сивцева О.В.) |
School № 604 Школа № 604 |
Class 11A/ B Класс 11 А/ B |
|||
Coursebook Spotlight 11 УМК «Английский в фокусе» |
Length: 1 lesson (45 minutes) |
Date: | |||
Тема урока: Письмо в формате ЕГЭ | |||||
Aims | |||||
Main aim: (главная/ основная цель урока) | Научить писать письмо в формате ЕГЭ | ||||
Skills aims: |
writing | Письмо | |||
speaking | Обсудить, найти ошибки в письмах (работа в группах по технологии Continuous Round Robin) | ||||
reading | Прочитать, понять и выполнить задание | ||||
listening | Если возникает дискуссия, то проблемные вопросы обсуждаются в группах | ||||
Functional aims | - | ||||
Lexical aims | - | ||||
Structural aims (receptive) | - | ||||
Structural aims (productive) | Personal letter | ||||
Materials | |||||
Презентация учителя (по методу Печа-Куча); написанные (напечатанные, без имён) ранее письма детей; задания для выполнения раздела «Письмо» в формате ЕГЭ | |||||
Anticipated difficulties | Planned Solutions | ||||
Lack of time for the whole task for all students | Continue on the next lesson (give as homework) | ||||
Stages and time |
|
||||
Interaction | 1.Teacher – Presentation 2.Students – Letters with mistakes – Students 3. Students – New Letters 4. Students - Teacher |
||||
Homework | Letter (новое задание) | ||||
Приложение 2. Памятка для написания письма личного характера. Объём 100-140 (120 – 9 класс) слов.
Адрес пишущего (указывается в правом верхнем углу) | ||
Дата написания письма (указывается под адресом) | ||
Обращение, | ||
Первый абзац: В начале письма автор обычно а) благодарит адресата за ранее полученное письмо; б) ссылка на предыдущие контакты; в) извиняется, что не писал раньше | ||
Основная часть письма Второй абзац: В нём должны быть раскрыты все аспекты, указанные в задании (т.е. даны ответы на все заданные вам вопросы) Третий абзац: задайте все необходимые вопросы, если этого требует задание письма. |
||
Четвёртый абзац: В конце письма автор обычно упоминает о дальнейших контактах. | ||
Завершающая фраза, (используются фразы-клише) |
|
|
Подпись автора (имя) | ||
- Дата. Адрес.
Russia Russia
June, 11th, 2015 или
11 June 2015 или
11/ 06/ 2015
- Обращение.
Dear Rebecca,
- Благодарность за письмо.
- Thanks (a lot) for your (last) letter.
- I was glad to get your letter.
- It was great to hear from you! / It was great to hear that… / I was happy to hear…
- Ссылка на предыдущие контакты.
- Your last letter was a real surprise.
- I’m glad you passed your History test!
Sounds like you had a great time in London!
Great news about your…!
- Извинения.
- Sorry I haven’t written for so long but …/ Sorry, I haven’t been in touch for so long.
- I'm sorry I haven't answered earlier but I was really busy with my school.
- Второй абзац следует начать с красной строки предложением
- Средства логической связи
- but
- by the way,
- anyway,
- so,
- because,
- as for me,
- of course
Можно использовать выражения:
Guess what!
Wish me luck!
Не увлекайтесь чрезмерным использованием восклицательных знаков.
- Объясните, почему вы заканчиваете письмо:
- I’d better go now as I have to do my homework.
- Sorry, I have to do my homework.
- Anyway, I must finish my letter now because my Mum asked me to help her with the washing up.
- I have to go now. It’s time for my favorite TV show.
- Упомянуть о дальнейших контактах:
Take care and keep in touch.
Drop me a letter when you can.
Hope to hear from you soon.
I can’t wait to hear from you!
- Завершающая фраза
- Love,
- Lots of love,
- All my love,
- All the best,
- Best wishes,
- With best wishes,
- Yours,
- Подпись (только имя!)
- Sasha /Alex
- Marina
Приложение 3: Письма с ошибками.
Saint Petersburg, Russia
20/12/16
Dear Claudia,
Sorry for haven’t written yet.
As for me the best theatre performance is opera. I live it. I think that one of the most famous theatre in Russia is Mariinka. It’s really hard to get tickets there, you have to pay a lot of money to get one. That’s because in our days theatres are really popular in my country.
You have write about project about scuba diving . On when subject that’s project? Have you ever try diving? When it was discovered?
Love,
Masha
St. Petersburg
Russia
20 December, 2016
Dear Claudia,
Thank you for letter. Sorry, I haven’t written for so long because I was busy with my exams.
In your letter you asked me about theatres in Russia. I don’t like theatres. The most famous theatres is Mariinski theatres in St. Petesburg.
In your letter you write that you do a project on the History of scuba diving. What about this project? It is difficult?
Sorry, I must finish my letter now because my mum asked me to help with the washing up.
With best wishes,
Masha
Saint-Petersburg
Slovynka
Misha Ivanov
Dear Claudia,
I happy to receive your letter. How are you? Do you like plays, theatres? You asked me about theatres, and I answer on your questions. Firstly, mounth ago, I been on the comedy performance in theatre. Secondly, the most famous theatre in Russia is Mariinsky theatre in Saint-Petersburg. Finely, you can buy tickets on perfomances in internet, on theatre website. Theatres in Russia still popular.
What about your project? When you start doing project? What you know about history of scuba diving? Okey, stop questions. I continue in next time. Don’t forget writte letters. Have fun with your project.
See you later,
Приложение 4: Задания (письмо)
You have received a letter from your English-speaking pen-friend Mary who writes
... It was great to hear that you went to Italy during your spring holidays. I have always wanted to visit this wonderful country. Did you enjoy your journey? What places of interest did you visit? What impressed you most of all? Did you like your hotel?
As for me, I am awfully tired because we’ve got too many tests at school. Can’t wait for the summer break...
Write a letter to Mary.
In your letter
• tell her about your journey to Italy
• ask 3 questions about her plans for the summer
This is part of a letter from your English-speaking pen-friend.
...Do you often have arguments with your parents? I do. My mother thinks that I spend too much time hanging around with my friends. Do you often meet your friends?
What do you usually do together? And what do you do when you disagree with your parents about how you spend your free time?
Write back soon.
Love,
Ann
Write back to Ann.
In your letter
• answer her questions
• ask 3 questions about her relations with her younger sister