Элементы обучения словообразованию
на уроках английского языка при подготовке к ОГЭ и ЕГЭ
Виноградова Наталия Валерьевна;
Бурова Светлана Владимировна,
учителя английского языка ГБОУ
Гимназии № 52 Санкт−Петербурга
При подготовке учащихся к сдаче ЕГЭ по английскому языку раздел «Лексика и грамматика» вызывает много трудностей, особенно та часть, которая связана со словообразованием.
Далеко не все учебники предлагают достаточное количество упражнений такого типа, поэтому проходит какое-то время, прежде чем ученики понимают, что именно от них требуется.
Ведение таблицы форм слов, преследует несколько целей:
- Расширение словарного запаса.
- Развитие умения работы со словарем.
- Систематизация знаний о способах образования слов в английском языке.
- Развитие интуиции для словообразования, основанной на теоретических знаниях и опыте.
- Формирование навыка образования однокоренных слов.
- Развитие навыка правописания.
Представляется необходимым уметь образовывать следующие формы слов: «Noun», «Noun-person», «Verb», «Adjective», «Adverb», «Negative form».
Таблицу можно начинать вести в начальной школе, когда в курсе обучения начинают встречаться редкие упражнения на словообразование и правила образования различных частей речи.
Ниже приводятся возможные варианты заданий для учеников с использованием таблицы.
- Заполнить графы таблицы по заданному слову, пользуясь словарем.
- Заполнить графы таблицы без словаря, затем сверить со словарем.
- Подобрать слова с противоположным значением.
- Придумать предложения со словами.
- Подготовиться к словарному диктанту.
- По предложенному слову образовать другие части речи, затем сверить со словарем.
Несомненно, предложенная выше работа поможет учащимся не только приобрести знания и сформировать умения, но и почувствовать себя увереннее при выполнении упражнений в разделе «Лексика и грамматика» на словообразование во время экзамена.
Original
Word Formation
2015
Сборник состоит из заданий на словообразование, которые можно использовать при подготовке к ЕГЭ.
Тексты заданий взяты из оригинальны текстов известных произведений английских и американских авторов.
Упражнения предназначены для учеников продвинутого уровня.
Задания призваны не только тренировать учащихся в образовании форм слов, а также поддерживать интерес к литературе и культуре стран английского языка.
Прочитайте приведенный ниже текст. Образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами, однокоренные слова, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами.
Yet there will be animals that seek to escape from zoos.
Animals that are kept in ……………………..enclosures are SUIT
the ……………… obvious example. MUCH
Getting animals used to the………………… of PRESENT
humans is the heart of the art and science of…………… . ZOOKEEP
The key aim is to diminish an animal’s ……………………… FLY
distance, ……………. enclosures and feel THEY
no ………………… , will have moments TENSE
of………………… that push them to seek to escape. EXCITE
All …………………… things contain a measure LIFE
of…………………. that moves them in strange, MAD
sometimes …………………. ways. This can be EXPLICATE
………………….; it is part and parcel SAVE
of the …………………. to adapt. ABLE
…………………. it, no species would survive. WITH
We had our own case of the freak……………………….. of SUSPEND
the predator-prey …………………… . We had a mouse that lived for RELATE
several weeks with the vipers. While other ………………dropped in the MOUSE
terrarium disappeared ………………… two days, this little brown WITH
Methuselah built …………………. a nest, stored the grains we gave IT
In …………………………… hide-aways and scampered about in plain sight VARY
of the snakes. We were …………. . We put a sign to bring a mouse to the AMAZE
public’s…………………. . ATTENTIVE
It ……………………… met its end in FINAL
a ……………….way: CURIOSITY
a ………………… viper bit it. YOUTH
Was the viper ………………….. of the mouse’s special status? AWARE
Whatever the case, the mouse was …………………… by a young viper BITE
but devoured- and ………….. …..by an adult. If there was a spell, it IMMEDIATE
was …………by the young one. BREAK
Things returned to normal after that.
We…………………..say in the trade that the most COMMON
…………………….. animal in a zoo is Man. DANGER
In a general way we mean how our species’…………… EXCESS
predatoriness has made the entire planet……….. prey. WE
Among zookeepers, Goliath’s ……………..is famous; DIE
He was a bull elephant seal, a great …………….. VENERATION
beast of two tons, star of his…………………………. zoo, EUROPEAN
loved by all …………………… . VISIT
He died of internal…………………………… after someone fed him BLOOD
a ……………… beer bottle. BREAK
The …………is often more active and direct. Literature contains reports CRUEL
on many torments, ………………….. upon zoo animals: INFLICT
a shoebill ………………… of shock after having its beak, smashed with a DIE
hammer; a zebra, ………………….with a sword; and other assaults on STAB
other animals with …………………….. sticks, umbrellas, hairpins, WALK
…………….. needles, scissors and whatnot, often with an aim KNITT
To taking an eye out or to injuring …………………….. parts. SEX
А zoo is a cultural ……………………………….. . INSTITUTE
Like a …………….. library, like a museum, it is at the PUBLICITY
……………………….. of popular education and science. SERVE
The………………… was, we were not a rich family, TRUE
………………………………………., CERTAIN
Not by ………………………….. standards. CANADA
We were a poor family that happened to own a lot of animals,
though not the roof above ……………………… heads (or above THEY
…………..., for that matter). The life of a zoo, like the life of its WE
…………………….. in the wild, is precarious. INHABIT
To ……………………., PROSPEROUS
a zoo needs ……………………….Government, PARLIAMENT
…………………………. elections, DEMOCRACY
freedom of……………………… , association, freedom of press, SPEAK
rule of law and ……………………….. else enshrined EVERY
in India’s…………………………………. . CONSTITUTE
…………………… to enjoy the animals otherwise. POSSIBILITY
Long-term, bad politics is bad for……………………….. . BUSY
Consider the case of the female black leopard that escaped
from the Zurich Zoo in the winter of 1933.
She was new to the zoo and seemed to get along with the male leopard.
But ……………………… paw VARY
…………………….hinted INJURE
at………………………… strife. MATRIMONY
Before any ………………………….. could be taken about what to do, DECIDE
she squeezed through a break in the roof bars of her cage and vanished
in the night. The ……………….. that a wild carnivore was free DISCOVER
in their midst created an uproar among the ………………….. of CITY
Zurich. Traps were set and hunting dogs were let loose.
Not a trace of the leopard was found for ten weeks. ………………….. , FINISH
a casual …………………………… came upon it under a barn twenty-five LABOUR
miles away and shot it. ……………….of roe-deer were found REMAIN
…………………… . NEAR
That a big, black, ………………………….. , managed to survive for more TROPIC
than two months, in a …………….. winter SWITZERLAND
without being seen by anyone, let alone attacking anyone,
speaks …………………….. to the fact that escaped zoo animals PLAIN
are not…………………………. DANGER
absconding ……………….. CRIME
but………………………. wild SIMPLE
………………. seeking to fit in. CREATE
She glanced at R.. He stood against the wall,
unaware of the crowds,………….to admiration. DIFFERENCE
He was watching the ………………………of PERFORM
track and train with an expert’s………………… INTENSIVE
of…………………… interest. PROFESSION
His tall figure in slacks and shirt looked as if
his body were stripped for……………………… . ACT
The slacks stressed the long lines of ……………. HE
legs, the light, firm posture of ……………………. STAND
without effort or……………………………………………. BE
ready to swing forward at an instant’s …………… ; NOTE
the short sleeves stressed the ……………………. STRONG
of his arms; the open shirt bared the tight
skin of his chest.
She turned ………………………………………….. DELIBERATE
and glanced back. He was looking at her.
He did not turn away, but held her glance,
……………….. and with full COLD
……………………. . INTENT
He was looking ………………….. at her. She lowered her eyes. STRAIGHTEN
He remained…………………… ; when he spoke again, his voice was gay. SILENCE
“ The……………… thing about people is not the insults they hand out, BAD
but the ………………… . I couldn’t bear the kind they spouted COMPLIMENTARY
tonight, ………………………. when they kept saying how much everybody PARTICULAR
needs …………….. –they, the city, the country and the whole I
world, I guess. ……………………, their idea APPARENT
of the ……………………. of glory is to deal with people HIGH
Who need ……………………… . I can’t stand people who THEY
need me. He glanced at………………. . “Do you need me?” SHE
She answered, her voice earnest, “………………………………” . DESPERATE
При подготовке учащихся к сдаче ЕГЭ по английскому языку раздел «Лексика и грамматика» вызывает много трудностей, особенно та часть, которая связана со словообразованием.
Далеко не все учебники предлагают достаточное количество упражнений такого типа, поэтому проходит какое-то время, прежде чем ученики понимают, что именно от них требуется.
Ведение таблицы форм слов, преследует несколько целей:
- Расширение словарного запаса.
- Развитие умения работы со словарем.
- Систематизация знаний о способах образования слов в английском языке.
- Развитие интуиции для словообразования, основанной на теоретических знаниях и опыте.
- Формирование навыка образования однокоренных слов.
- Развитие навыка правописания.
Представляется необходимым уметь образовывать следующие формы слов: «Noun», «Noun-person», «Verb», «Adjective», «Adverb», «Negative form».
Таблицу можно начинать вести в начальной школе, когда в курсе обучения начинают встречаться редкие упражнения на словообразование и правила образования различных частей речи.
Ниже приводятся возможные варианты заданий для учеников с использованием таблицы.
- Заполнить графы таблицы по заданному слову, пользуясь словарем.
- Заполнить графы таблицы без словаря, затем сверить со словарем.
- Подобрать слова с противоположным значением.
- Придумать предложения со словами.
- Подготовиться к словарному диктанту.
- По предложенному слову образовать другие части речи, затем сверить со словарем.
Несомненно, предложенная выше работа поможет учащимся не только приобрести знания и сформировать умения, но и почувствовать себя увереннее при выполнении упражнений в разделе «Лексика и грамматика» на словообразование во время экзамена.